donderdag 9 juli 2015

Taart make-up


Taarten decoreren tijdens een hittegolf


In de vorige berichten kon je al lezen over het bakken en vullen van de taarten en nu is het dan tijd voor de afwerking. Dat ging een echte uitdaging worden....werken met rolfondant tijdens een hittegolf is geen sinecure. De fondant druipt bijna tussen je vingers door en boetseren is bijna onmogelijk.

In opdracht van Icing Smiles Holland mag ik een verjaardagstaart maken voor een heel dapper en jongetje dat heeft moeten knokken voor zijn leven. Zijn ouders gaven aan dat ze graag een taart met als thema Koekiemonster en Elmo zouden ontvangen. Na wat heen en weer mailen tussen mij en de ouders begreep ik dat het thema niet zomaar was gekozen maar dat Koekiemonster een heel bijzonder plaatsje in neemt in het leven van hun zoon. Koekiemonster is namelijk de knuffel van het jongetje die hem gedurende de chemokuren heeft bijgestaan en alles samen met hem heeft ondergaan. Koekiemonster was dan ook niet ongeschonden door alle behandelingen gekomen. Maar zowel het jongetje alsook Koekiemonster waren echte vechters en hebben zich kranig door alle ellende heen gevochten. Ze vierden dan ook niet alleen zijn verjaardag maar ook dat de chemo nu klaar was. Een dubbel feest dus.

Koekiemonster en Elmo als thema dat was natuurlijk geen probleem, maar met deze wetenschap is het natuurlijk nog veel leuker en persoonlijker om niet zomaar een Koekiemonster maken maar om te proberen om zijn bijzondere knuffel na te maken. Nadat ik diverse foto's van zijn knuffel had uitgeprint en de taarten in de vriezer stonden (zie vorige post "Hemelse geuren in de keuken" ) ben ik aan het boetseren gegaan met de ventilator op tafel want de fondant was super zacht door de hittegolf.
Toch is het me best aardig gelukt...

Mag ik jullie voorstellen aan Koekiemonster en Elmo...
Vervolgens heb ik de onderste (chocolade) taart uit de vriezer gehaald en deze met rolfondant bekleed. Dat was nog een heel gedoe met die hitte want de dun uitgerolde fondant droop bijna tussen mijn vingers door en liet zich maar moeilijk netjes over de taart draperen.
Maar de aanhouder wint...en dat was ik in dit geval. Toen de taarten bekleed waren heb ik in de onderste taart een paar, op maat gesneden, Kitkats (die zijn tenminste ook nog eetbaar in tegenstelling tot houten of kunststof stutten/pillars) geprikt. Vervolgens de bovenste taart, waar ik 2 op elkaar geplakte taartkartonnetjes (met de witte kanten naar buiten) onder had gedaan, op de onderste taart gelegd en de stapel gedeeltelijk gedecoreerd.
Taarten decoreren met rolfondant
Uiteraard mocht ook de kanjerketting niet ontbreken op de taart. Een hele speciale kraal van zo'n ketting is de eindkraal. Deze krijg je als de chemokuur klaar is. Het is een blauwe bloem met een oranje hart en deze kreeg een speciaal plekje naast zijn naam.
Vervolgens heb ik de taarten snel in de koelkast geplaatst. De laatste decoraties heb ik vlak voor ik de taart ging wegbrengen aangebracht.
Zie hier het eindresultaat ...
Daarna snel de taart in de auto, airco op standje diepvries gezet en de doos met taart ook nog op koelelementen gezet. Zo heb ik in een heerlijk koele auto in slakkentempo (er zitten veel bochten en drempels in de weg en ik wil ook niet plotseling keihard moeten remmen) de taart naar het jongetje en zijn familie gebracht. Het blijft altijd spannend om een gestapelde taart te vervoeren.

Eenmaal op de eindbestemming werden zowel ik als de taart met veel enthousiasme ontvangen. Wat een lieve en hartelijke mensen waren dat.
 
Een dag nadat ik de taart had afgeleverd ontving ik ook nog dit hartverwarmende berichtje in mijn mailbox:
 
" Beste Annette,
 
Wat was de taart ontzettend mooi en lekker.. Iedereen heeft gisteren enorm genoten van de heerlijke taart! Hij was om te smullen. 
Koekiemonster en Elmo liggen nog gezamenlijk in de koelkast, want niemand kon het over zijn hart verkrijgen om ze op te eten. Wat waren die ontzettend mooi! Onze zoon wil nu elke keer in de koelkast kijken naar zijn Elmo en Koekiemonster. Iedereen stond versteld van de taart en er zijn enorm veel fotos van het kunstwerk gemaakt.
 
Nogmaals ontzettend bedankt voor de prachtige en heerlijke taart!!
 
Veel lieve groeten,"

Geweldig toch...zo fijn dat het mogelijk is om mensen met je hobby zo blij kan maken.
Ik vond het iig erg ontroerend en mijn dag kan niet meer stuk!!!
Wil je meer foto's zien van onder andere de overhandiging van de taart kijk dan ook snel even op de facebookpagina van Icing Smiles Holland.
 
Vele creatieve groetjes,
Annette
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten