donderdag 2 juli 2015

Hete taart!

Verantwoord taart bakken en decoreren tijdens een hittegolf....


Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen mag ik een taart maken in opdracht van Icing Smiles.
Een tijdje terug kwam ik bij de supermarkt verpakkingen voor super smeuïge cake mix van Betty Crocker tegen. Op de plaatjes ziet het er echt heerlijk uit.
Zeg nou zelf ... zo'n chocoladetaart daar ga je toch van staan kwijlen?!!!
Die probeer ik meteen uit dacht ik en heb er gelijk een paar (ze hadden chocolademix en vanillemix) gekocht. Die had ik dan alvast in huis voor als ik met de taartopdracht van Icing Smiles aan de slag zou gaan.
 
Binnenkort is het echt zover en mag ik de taart gaan afleveren bij een heel dapper kindje en zijn ouders, maar dan moet ik natuurlijk wel eerst een taart maken.
Dan nu het bakken en decoreren....hoe pak je dat aan tijdens een hittegolf?
Zo'n taart moet natuurlijk wel voldoen aan de voedselveiligheidsregels.

Allereerst ga ik niet op het laatste moment maar juist een paar dagen eerder beginnen met bakken! Waarom? Hoor ik je nu denken, want je wil toch zo vers mogelijk leveren en als ie een paar dagen oud is bederft ie in die hitte toch juist veel sneller?
Ja en nee.
Uiteraard wil ik een zo vers mogelijke taart leveren, maar hij moet nog wel voldoen aan de veiligheidseisen. Als je een taart bakt in deze hitte, hem laat afkoelen op een aanrecht, vervolgens opensnijdt en met allerlei lekkere vullingen volstouwt, daarna gaat afsmeren met botercrème en dan nog gaat decoreren met rolfondant en/of marsepein dan is je taart al praktisch bedorven voordat ie klaar is.

De oplossing? Bak je taart en laat even op je aanrecht afkoelen, daarna snel in de koelkast verder laten afkoelen terwijl je de vullingen en de botercrème klaar maakt. Vervolgens de taart uit de koelkast halen, opensnijden, vullen en afsmeren en daarna de taart invriezen!!!
Invriezen zorgt ervoor dat je taart lekker koel is tijdens decoreren en tevens blijft je taart heerlijk vers.

Maar goed ik kan de taart natuurlijk pas bekleden en decoreren als ik een taart heb.
Dus eerst bakken!!!

Toen ik op de achterkant de instructies las (die alleen in het Engels op de verpakking staan) zag ik dat de maten en temperaturen niet Europees waren. Dat moest ik dus eerst even omrekenen...
Omgerekende Amerikaanse bakeenheden en maten.
Lang leve internet! Even surfen en je hebt je antwoorden in een handomdraai.
Nu kon ik gaan bakken...
De eerste taart zit inmiddels in de oven terwijl ik dit stukje schrijf en het begint hier nu al heerlijk naar chocolade te ruiken.... ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Jullie ook?

Kom dan binnenkort terug en volg mijn bakavontuur!!!

Creatieve groetjes,
Annette

Geen opmerkingen:

Een reactie posten