maandag 22 juni 2015

Bloemenpracht

 
Op avontuur met mijn oude Lumix fototoestelletje in onze tuin.



 

 

 

Het leven van een klaproos

Wat is er toch veel te genieten als je eens de tijd neemt om alle details van moeder natuur te bekijken. Wat een pracht en praal...

Zo ben ik gek op klaprozen vanwege hun zijdeachtige tere bloemblaadjes, schitterende kleuren en de insecten die ze aantrekken. Gelukkig zijn ze makkelijk te zaaien. Simpelweg na het bloeien wachten tot de zaaddozen bruin kleuren en dan het zaad oogsten. De helft van het zaad strooi ik meteen uit op de plek waar de klaprozen staan en de rest bewaar ik voor het volgend voorjaar om uit te strooien waar ik zin heb. Tegenwoordig komen ze op diverse plekken in mijn tuin spontaan uit de grond.

Dit jaar vocht er zich één naar boven tegen de muur en het terras pal naast onze achterdeur. Het is een heel groot exemplaar met heel veel knoppen en bloemen.
Iedere dag gaan er weer andere knoppen open. Echt genieten!!!
Toen de allereerste knop van deze klaproos in bloei kwam ben ik begonnen met foto's maken....

's ochtends toen de knop net was opengegaan...
dezelfde bloem 's avonds...


De foto hieronder vind ik zo mooi dat ik hem even wat groter plaats....

lekker knus
Mooi hè zo'n kijkje van binnen? Echt schitterende kleuren en texturen! Wat bezoeken bijtjes toch boel een mooie plekjes. Hoop dat ze er ook zo van genieten en niet alleen maar aan werk denken als ze bezig zijn met nectar verzamelen. Wat zou er eigenlijk in het koppie van een bijtje omgaan?

2 Dagen later gingen de volgende knoppen open. Dit keer zelfs 2 tegelijk.
een tweeling....dubbel mooi

Toen ik bezig was deze 2 op de memorykaart vast te leggen kwam er een zweefvlieg voor zijn ontbijt. Hij had erge trek en ging onverstoorbaar aan de slag en liet mij dus van heel dichtbij foto's maken. Erg leuk om zo eens naar dat beestje te kunnen kijken.

zweefvlieg aan het ontbijt


Als je goed kijkt kan je zelfs zijn tongetje zien. Op zijn ogen zit stuifmeel maar dat boeit hem blijkbaar niet. Hij heeft een hele tijd zitten smullen en liet zich door mij en mijn fototoestelletje totaal niet van de wijs brengen.

Hier is dezelfde bloem maar dan wat later op de dag....door al dat gesnoep liggen de bloemblaadjes vol stuifmeel. Tis net elfenstof.
Ik geniet nu gewoon weer opnieuw als ik de foto's weer bekijk. Wat is de natuur toch prachtig.....het is gewoon kunst met een grote K!

Creatieve groetjes,
Annette

Geen opmerkingen:

Een reactie posten