maandag 22 juni 2015

Mijn eerste blogpost

Waar post je nu over in je allereerste blogpost?

Er schieten me zoveel dingen door het hoofd dat ik het moeilijk vind om er 1 uit te kiezen. Natuurlijk moet het iets te maken hebben met creativiteit want daar gaat deze blogpagina tenslotte over.

Op dit moment ben ik allereerst een poging aan het doen om het programma van www.blogger.com te leren kennen. Voor een leek zoals ik is dat best even puzzelen, want waar vind ik alle instellingen en overzichten en in hoeverre kan ik dingen zelf vormgeven en voor welke dingen moet ik sjablonen gebruiken?

Op Instagram ben ik kortgeleden al begonnen met het posten van foto's onder de naam SNAPSHOT_ASKH dus leek het me wel handig om ook onder deze naam te gaan bloggen. Een snapshot is een momentopname en mijn blogs zullen ook weergaves zijn van dingen die mij op dat moment bezig houden.
Stap 1 genomen. Weergavenaam gekozen: Snapshot_ASKH
Vervolgens heb ik een foto uitgekozen bij mijn weergavenaam.

Het is deze foto van een pioenroos van wol geworden
die ik niet zo lang geleden heb gemaakt dmv natvilten.
 
Nu nog nadenken over het stukje aanvullende informatie onder de foto, maar dat kan ook nog heel even wachten.

Toen kwam ik bij het hoofdstuk van het opzetten van je eigen blogpagina. Dat is een creatief avontuur op zich en begon al met het kiezen van een blogtitel en adres.

Waar wil ik over gaan bloggen en dekt de naam de lading wel?
De naam mag niet te veel beperken waar ik over kan schrijven. Zo wil ik bijvoorbeeld niet alleen over mijn creatieve avonturen op het gebied van vilten schrijven, maar ook over bijvoorbeeld het decoreren van taarten, over de foto's die ik maak en de diverse grafische bewerkingen op de computer en misschien ook wel over de inspiratie die ik van andere creatieve mensen krijg, of creatieve tips en trucks die ik op internet tegenkom waar ik veel aan heb gehad en die ik ook met anderen wil delen.

Bovendien moet de naam lekker in de mond liggen en tot de verbeelding spreken zodat ie makkelijk wordt onthouden. Is de naam niet te lang, en wat is te lang? Natuurlijk moet het niet een lange zin zijn want dat wil niemand intypen. De naam mag ook niet te moeilijk zijn. Dus geen gekke codes of moeilijke spelling. De korte namen zijn echter veelal al vergeven of dekken de lading niet. Het liefst verwijzen het adres en de titel ook naar de inhoud van je blog want ik heb ergens gelezen dat je dan makkelijker vindbaar bent.

Gebruik ik in het adres (URL) een Nederlandstalige naam of een Engelstalige?
Ik wil vooralsnog in het Nederlands gaan bloggen, maar .com is internationaal en met het oog op de toekomst leek Engelstalig me toch het beste. Die knoop is dus doorgehakt.

De blogtitel moet natuurlijk wel gewoon in het Nederlands want het staat wel weer raar als die in het Engels is terwijl de rest van je verhaal in het Nederlands is.
Het blogadres en de blogtitel moeten wel zo ongeveer hetzelfde bekken en ook inhoudelijk min of meer gelijk zijn. Althans dat wil ik graag.

Pfffft...dat zijn een boel dingen waar de naam aan moet voldoen. Dus flink aan het brainstormen gegaan en van alles op papier gezet.
Klaar voor de volgende stap dacht ik....

Bestaat het adres al? Dat is een lastige....ik heb heel wat keren gedacht dat ik eindelijk een goede naam had, maar dan bleek die al vergeven te zijn. Een bestaand adres met een getal erachter dat vind ik geen goede oplossing want dat is niet origineel.
Maar de aanhouder wint en ik heb uiteindelijk toch een origineel adres en een goede naam gevonden. Het adres is "creativefromatoz.blogspot.com" geworden en "Creatief van A tot Z" de titel van mijn blog. Bekt best lekker toch? Bovendien kan ik vele kanten op qua inhoud zolang het maar met creativiteit te maken heeft. Missie geslaagd wat mij betreft.

Natuurlijk moet ik nog heel veel leren over het programma en over bloggen in het algemeen, maar al doende leert men. Ik blijf dus de komende tijd flink zoeken en proberen om zodoende de volgende post nog leuker, makkelijker vindbaar en visueel aantrekkelijker te maken voor jullie.

Tips en opbouwende opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.
-----
7 juli 2015
Even een update naar aanleiding van een aantal tips.... men vindt het blijkbaar toch erg fijn als ik blog onder mijn naam voor een persoonlijke touch.
Dus bij deze heb ik die veranderd.
----

Creatieve groeten,
Annette



Geen opmerkingen:

Een reactie posten